Bülent Duagi despre creșterea efectivității din organizații

Bülent este un izvor de cunoștințe despre echipe, îmbunătățire de procese și creșterea eficacității în interiorul organizațiilor. Pentru el, perioada pandemiei a însemnat oportunități noi de învățare și adresarea multor întrebări menite să ajute organizațiile să treacă mai ușor prin aceste momente, idei despre care te invităm să citești mai multe în interviul de mai jos.

Spune-ne câteva lucruri despre tine pe care nu le găsim pe LinkedIn.

Sunt câteva lucruri în care cred și care îmi ghidează parcursul profesional:

1. Învățarea interdisciplinară. Diferitele discipline sunt diferite lentile pentru a vedea lumea din jurul nostru. Cum ar fi dacă am trece de granițele disciplinelor și am ajunge să înțelegem complexitatea lumii mai bine?

2. Abordările simple, nu simpliste. Inspirat de citatul lui Brâncuși cum că ”Simplitatea este complexitatea rezolvată”. Cum ar fi dacă am căuta să înțelegem complexitatea provocărilor pe care le întâmpinăm și să alegem soluții elegante** pentru acestea?
**cu tact, concise și simple

3. Cunoașterea accesibilă și care ajută oamenii să construiască pe baza experienței și expertizei celorlalți. Cum ar fi dacă cunoașterea ar fi într-un format accesibil, inclusiv, ușor de înțeles și de folosit?

4. Contribuția pe termen lung. Cred că planeta, societatea, comunitățile și organizațiilor noastre au nevoie de mai multă gândire pe termen lung. Cum ar fi să ne întrebăm mai des ce lăsăm în urmă pentru viitoarele generații?

Dacă ar fi să faci un top al provocărilor anului 2020, cum ar arăta?

Având o firmă nișată pe creșterea eficacității organizațiilor, provocările au luat diferite forme pentru noi:

  • programele pe termen lung începute înainte de pandemie au fost puse pe pauză câteva luni, ocazie cu care am ajustat strategia către investiție în studiu aprofundat și conectare cu asociațiile profesionale europene din domeniu
  • newsletter-ul despre dezvoltare organizațională pe care l-am pornit la începutul anului a devenit și mai relevant pentru cititorii noștri din toată lumea și provocarea a fost să îl menținem așa
  • în contextul în care audiența noastră nu mai lucrează de la sediu, automat oportunitatea și provocarea este de a ne conecta cu câteva organizații vizionare din alte părți din Europa
Cum se traduce eficacitatea unei echipe sau organizații în contextul actual?

Dacă traducem eficacitatea la modul general prin capacitatea unei entități de a-și atinge scopul și rezultatele dorite, atunci sunt câteva aspecte de avut în vedere în contextul actual:

  • Organizația își păstrează același scop, în ciuda schimbărilor din ultimele luni?
  • Rezultatele dorite și valoarea adăugată percepută de către beneficiarii organizației (clienți, angajați, organizația-mamă dacă vorbim de o filială locală etc.) s-au modificat în vreun fel odată cu modificarea mediului social, economic, politic, legal sau tehnologic?
  • Cum s-au ajustat sau se vor ajusta modelele care susțin organizația în a-și atinge scopul și rezultatele dorite? Mă refer aici la modelele de business, strategiile, modelele operaționale, modelele organizaționale și la interrelaționările între toate acestea.
  • O influență majoră asupra capacității organizației de a-și atinge scopul o reprezintă cultura organizațională. În contextul actual, explorări utile sunt în jurul a cum a evoluat cultura și la cum ar putea evolua în următoarea perioada, precum și despre ce rol joacă leadership-ul din organizație în modelarea traiectoriei întregului sistem.

La nivelul unei singure echipe, deși complexitatea este mult mai mică, aspectele de avut în vedere sunt similare cu cele de mai sus.

Care au fost nevoile cele mai pregnante pe care le-ai identificat în ultimele 6 luni la clienții cu care lucrezi?
  • Explorarea răspunsurilor și minimizarea incertitudinii din jurul întrebărilor precum: Cum facem față crizei curente? Apoi, cum arată noua realitate de business în următoarea perioadă și după pandemie? Cum vom funcționa pe viitor? Cum facem tranziția către acea viziune? Cum ne adaptăm și mai bine la schimbările care apar pe parcurs? Cu ce schimbări organizaționale vine la pachet continuarea lucrului distribuit și evoluția obiceiurilor clienților și ale angajaților?
  • M-am bucurat să văd că sunt și lideri ai organizațiilor care își pun și altfel de întrebări, gen: Cum ar fi ca, după ce am trecut cu bine criza din ultimele luni, organizația noastră să poată crea și mai multă valoare pentru beneficiarii noștri?
  • Fiind niște provocări de complexitate mare din zona de creștere a eficacității organizaționale, ne vom concentra pe a ne sfătui clienții să găsească răspunsuri la astfel de întrebări în acești ani care urmează.
Crezi că deja vorbim de modele noi de lucru pe partea de strategie și de creștere a eficacității conturate în urma evenimentelor din prima jumătate a anului sau doar de adaptarea celor existente?

Am văzut recent un clip recent despre scheme cognitive care ne ajută să navigăm prin mediul înconjurător. Conform acestui concept, informația nouă se poate folosi prin două metode: asimilare, atunci când informația nouă se leagă de niște scheme cognitive pre-existente, și acomodare, atunci când schemele cognitive se modifică pentru a putea explica informația nouă care nu se potrivește cu nici un pattern pre-existent.

Ce am observat în ultimele luni a fost o necesitate de acomodare, alături de încercări de asimilare (ex: cu ce seamănă ce ni se întâmplă acum ca organizație? ce a mers la alte organizații în situații similare?). Nu pot spune că am văzut în interacțiunea cu organizațiile client modele cu adevărat noi pe partea de strategie și de creștere a eficacității, însă am văzut multă curiozitate autentică despre: ”Oare cum am putea face altfel?”

Care sunt avantajele tranziției (aproape) complete în mediul online și a lucrului remote? (căci despre dezavantaje s-a tot discutat)

Câteva dintre avantajele pe care le-am văzut în proiecte sunt:

  • Posibilitatea contribuției la proiecte fără impedimentul creat de distanța fizică (ex: colegi din toată țara pot participa acum ușor la un proiect inițiat din orașul unde e sediul central al organizației. La fel, proiecte se pot iniția mai ușor din locuri diferite de sediul central). Având în vedere că cele mai multe organizații au nivelele superioare ierarhice centralizate într-un sediu central sau regional, distanța fizică era de obicei un argument invocat legat de dificultatea implicării unor contribuții diverse din organizație, din toată țara
  • Ușurința mai mare de a folosi rezultatele sesiunilor de lucru colaborative, dacă sunt facilitate ok și folosesc instrumente digitale de lucru colaborativ (gen Miro, Mural)
  • Ușurința mai mare de a invita contribuția celor introverți, dacă interacțiunile sunt facilitate într-un mod inclusiv
  • Scurtarea sesiunilor de lucru, precum și creșterea necesității ca acestea să fie mai bine pregătite și mai bine facilitate
Care crezi ca sunt top 3 lucruri pe care organizațiile ar trebui să își concentreze atenția – nu doar în contextul actual – pentru o bună colaborare și o strategie cu rezultate de durată?
  • Dezvoltarea capabilității de gândire sistemică din organizație, pentru a putea înțelege mai bine dinamica organizației și a mediului din jur.
  • Altă idee, conectată cu cea de mai sus: programe de reducere a risipei din organizații, în special în contextul crizei economice. Există pentru asta soluții care nu privesc doar din lentila financiară de reducere a costurilor (gen oprirea angajărilor, reducere de headcount, renegocierea cu furnizorii, reducerea bugetelor de marketing și training etc.), ci privesc mai degrabă la risipa generată de faptul că diferite sub-sisteme din organizație sunt debalansate între ele.
  • Construind pe ideea anterioară, balansarea între eficientizare și creșterea eficacității. A face prea multă eficientizare vine de obicei cu impact în eficacitate, în capacitatea organizației de a-și atinge scopul și de a produce rezultatele dorite.
La ce planuri faine meșterești pentru lunile ce au mai rămas din acest an? (pe care le poți împărtăși cu comunitatea Starfish, desigur)

Așa cum povesteam la începutul discuției, există o bună oportunitate pentru experții locali să partenerieze cu organizații din afara României. Cred foarte mult în învățare și performanță dincolo de granițele unei discipline sau ale unei țări, căci având expunere la alte experiențe și la alte tipuri de expertiză poți aduce mult mai multă valoare apoi în propria disciplină sau țară.

Astfel că ne-am propus ca până la sfârșitul lui 2020 să avem o organizație client din restul Europei, cu care să începem să construim un parteneriat pe termen lung pe creșterea eficacității, chiar și așa de la distanță.

Mulțumesc mult pentru conversație și mult succes comunității Starfish!

 

Pe Bülent îl găsești pe LinkedIn sau te poți abona la newsletterul lui aici

keyboard_arrow_up