Diana Badea a facut primii pași în lumea antreprenoriatului de la vârsta de 20 de ani, fapt care a contribuit într-o mare măsură la întreaga formare profesională. Astfel, a acumulat experiență valoroasă în tot ceea ce ține de procesul de producție și desfacere end2end, furnizori, design, puțin din marketing și foarte mult din relațiile cu clienții.
Așa că perioada actuală nu a prins-o deloc nepregatită, iar echipa 2Checkout nu a luat pauza de la procese eficiente și calitative, de la provocări rezolvate cu succes, de la activități faine de grup sau de la inovație – ci doar s-a mutat în online! Diana detaliază în continuare tranziția, ideile care îi motivează și planurile de viitor.
Ne-am cunoscut în 2013 la un eveniment de echipă Vodafone, unde ea era participant. Ulterior, am lucrat pe mai multe tipuri de evenimente împreună, cu ea în diferite roluri din zona de Learning & Development și HR, prin mai multe companii, dar mereu pasionată de procese de învățare, de idei și soluții inedite și, în mod special, de oameni.
Și uite așa, Diana a devenit pentru noi unul dintre acei clienți cu care relația de prietenie a pus-o în plan secund pe aceea de client-furnizor.
Noi am parcurs interviul cu ochii mari și zâmbetul pe buze și abia așteptăm să aflăm părerile voastre!
1. Cum s-a adaptat echipa 2Checkout la situația actuală?
Foarte bine și foarte repede! Cam într-o săptămână eram cu toții într-un setup de work from home și destul de multe procese mutate din offline în online. Voi vorbi mai degrabă despre cele din aria mea de lucru: recrutarea – colegele mele au reușit să continue procesele de recrutare fără nicio întrerupere, trainingul – am reușit să redesenăm programul de onboarding al noilor angajați și în a 10-a zi de work from home am început 100% online, prima grupă în care 15 colegi din toate colțurile lumii au avut o săptămână de onboarding online. Vorbesc despre toate colțurile lumii pentru că am avut în acea sesiune colegi din România, Moldova și Taiwan. Înainte de recrutare și training ne-am ocupat de toată suita de procese necesare angajării, de la documente până la preluare de echipamente de la colegii din IT. Totul a fost făcut cu mult simț de răspundere, energie bună, responsabilitate și avem deja un feedback foarte bun de la colegii care au participat în aceste programe de onboarding.
2. Care sunt provocările desfășurării activității remote pe care le-ați resimțit cel mai puternic în ultima lună?
Ne uităm foarte adânc la aceste lucruri pentru că ne preocupă și vrem să știm cum se simt cei 400 de colegi din companie, avem acum în derulare un Pulse Survey care ne va oferi și mai multe detalii. Ce am observat până acum: este dificil să împaci bine toate universurile în care muncești într-o zi, într-un spatiu dat de sufrageria ta, cu copiii pe lângă tine care fie se joacă, fie își fac orele online. În paralel cu toții am trecut printr-un carusel de emoții legate de această perioadă, frici, momente de optimism, momentele în care eram impresionați de puterea unei echipe unite. Pe noi tehnologia ne-a ajutat foarte mult, a fost un factor care a dus mai departe business-ul, iar echipele au putut să lucreze ca și cum erau la birou. Acest lucru poate veni însă și cu o provocare dată de nevoia de a menține un ritm pe termen lung, de a păstra un echilibru între orele de birou și orele dedicate ție, familiei sau prietenilor. Am ajuns la concluzia că îți trebuie disciplină, rutină corectă, prioritizare bună, colaborare și comunicare. Mai sunt multe alte ingrediente, cu siguranță.
3. Care crezi că ar fi principalele beneficii ale lucratului de acasă – atât pentru echipă, cât și pentru companie?
Eu cred cu tărie în ceva: în perioadele cele mai complicate crești cel mai mult; profesional, toate cunoștințele tale și abilitățile sunt puse la încercare, sunt provocate și trebuie să le reinventezi, să le adaptezi, să le pui deoparte dacă nu mai funcționeaza, să capeți unele noi. Tocmai acest demers de autocunoaștere, analiză, învățare te duce, de fapt, în etapa următoare! Peste un timp, te descoperi mai bun decât ieri, mai agil ca echipă și ca business, mai pregatit să faci față următoarei provocări. Lucrând de acasă a trebuit ca fiecare dintre noi să ne adaptam unei situații noi și să ne bucurăm pentru fiecare reușită.
Povesteam cu manageri care conduc echipe mari de suport cât de încântați erau de modul în care au reușit să sudeze echipa, să ducă procesele de lucru mai departe, într-un mod diferit, chiar să se întrebe de ce oare nu am abordat anumite procese mai simplu până acum.
Lucrând de acasă am avut ocazia să testăm procese și abordări noi și cred că a dus totul la următorul nivel de calitate și impact. Și acest lucru este valabil în toate planurile, la nivel individual, ca angajat, ca echipă, ca organizație.
4. Prin ce fel de activități mențineți echipa 2Checkout conectată și motivată în situația actuală?
Am structurat aceste activități în câteva categorii: procese și productivitate, energie și conectare, instrumente de lucru. Pentru fiecare am avut abordări diferite.
În primul rând, am pornit de la realizarea unui ghid al lucratului de acasă, atât pentru angajați, cât și extins pentru manageri. Am continuat cu sesiuni recurente, săptămânale, în care împreună cu managerii treceam printr-un curs scurt, pe teme legate de virtual, echipe virtuale, meetinguri remote etc. și, cu ajutorul unora dintre ei (Learning Champions), le dezbăteam în ora noastră de discuție din fiecare zi de vineri. Au fost foarte utile pentru că ne-au conectat, am avut un cadru de discuție în jurul unor teme care erau în focusul nostru.
Antrenarea managerilor a continuat în sesiunile de lucru cu echipele, în webinarii, in evenimente de recrutare online etc.
Vorbeam mai devreme despre tehnologie și tool-uri. Ei bine, sunt foarte multe disponibile, și am testat cât de multe am putut tocmai pentru a alege tool-uri potrivit unei situații: aveam de condus o ședință, aveam nevoie să captăm feedback-ul echipei, căutam un tool de votare, de sondare, aveam nevoie să susținem un webinar pentru comunitatea de dezvoltatori sau să facem un demo într-o sesiune similară, iată cât de largă este plaja de situații.
Întotdeauna echipa 2Checkout a lucrat bine împreună și s-a distrat bine împreună; venind cu plăcere la birou, am simțit că vrem să stăm cu aceeași plăcere și acasă, virtual împreună. Câteva activități au sprijinit acest demers: un team building virtual ca pilot, concurs de poze pentru un Paște atipic cu toate ingredientele (votare, comentarii, premiere) sau activități virtuale în comunitățile de cooking și boardgames; #oneteam2cool este conectorul virtual al acestor evenimente.
5. Cum se traduce Talent & Organizational Development în situații precum cea din prezent?
Un răspuns simplu este că se mută în online ????. Un răspuns mai detaliat înseamnă că am continuat procesul de performance management care înseamnă obiective de business și măsurare a performanței, îmbinate cu sesiuni de dezvoltare în carieră online, timid începem să pătrundem și în seria de traininguri funcționale online. Așadar, putem spune că evoluția organizației continuă, colegii promovează dintr-un rol în altul, au nevoie de training și dezvoltare și continuăm programele noastre de HR.
6. Ce soluții inedite au fost implementate pentru a menține calitatea serviciilor 2Checkout la aceleași standarde cu care clienții au fost obișnuiți?
Am continuat să lucrăm cu clienții virtual, cu o mare parte dintre ei oricum așa lucram dată fiind natura activității noastre și faptul că avem clienți distribuiți geografic în toată lumea. Am păstrat întâlnirile recurente, analizele de proiect, numai că, de data aceasta au fost susținute și de noi de acasă, cu ajutorul tehnologiei.
În plus față de interacțiunile existente, colegii din sales, marketing și client support au gândit multe inițiative pentru a oferi clienților diferite idei de business pentru menținerea sau creșterea profitabilității în această perioadă. În același timp, am încercat să menținem și o legatură personală, discutând depre impactul adus țării lor, familiilor, obiceiurilor. Echipa de dezvoltare de produs a fost prezentă în online cu articole de specialitate, cu resurse ce pot fi de ajutor business-urilor ce trec prin această perioadă.
Clienții noștri au interacționat în continuare pe chat sau mail cu echipele de suport; deși pentru echipa de shopper support lucratul de acasă a fost o premieră, s-a dovedit a fi un demers câștigat cu succes prin urmărirea atentă a indicatorilor de suport, calitate oferită clienților, multă atenție și grijă pentru situațiile speciale prin care trec. Liderii și managerii echipelor au fost aproape de consultanți pentru susținere în această acomodare, mai ales că noi în această perioadă am continuat recrutările, deci avem și colegi noi în echipele de suport.
7. Crezi că măsurile adoptate în prezent vor influența în vreun fel activitatea echipei și după depășirea acestui moment de criză?
Cu siguranță. În primul rând, ceea ce am implementat în această perioadă și a avut succes vom păstra, iar la nivel de echipe, manageri de echipe, avem o suită de abilități pe care le-am studiat și le-am învățat. Eu cred că ieșim din această perioadă mai antrenați și cu o tolbă de lecții învățate care ne vor ajuta în viitor. Dar și cu un buzunar în care vom vrea să mai adăugăm lucruri noi pe care tocmai ce le-am descoperit în această perioadă.
8. Ce sfaturi sau idei ai pentru cei care încă se află în impas în legatură cu schimbările organizaționale impuse de situația actuală?
Cheia este sa poți fi conectat cu oamenii din organizația ta. Să iei pulsul, să propui soluții și să ceri feedback. Să ai curaj să încerci lucuri noi și să poți renunța la ceea ce vezi că nu funcționează. Să ai încredere în echipa ta ca un fundament al tuturor acțiunilor și proiectelor pe care le aveți de făcut împreună.
Pe Diana o poți găsi pe LinkedIn, unde te poți conecta și discuta mai multe cu ea despre viitorul zonei de HR și Learning & Development.