Iulian Olariu despre facilitare vizuală și noi posibilități prin training

Iulian OlariuIulian Olariu e genul de persoană care înfruntă perioadele de criză cu soluții inteligente la nevoi reale! Astfel, în 2009 a fondat un ONG care urmărește dezvoltarea elevilor de gimnaziu și liceu și contribuie activ la pregatirea lor pentru viitor. În cifre, asta înseamnă o echipă de peste 100 de voluntari alături de care a călatorit în 24 de orașe din țară timp de peste 6 ani pentru a-i învăța pe elevi totul despre abilități interpersonale și impactul pozitiv în dezvoltarea lor.

Așa se traduce pasiunea lui Iulian pentru învățare, iar discuția cu el ne-a dezvăluit avantajele domeniului în care activează, tehnicile inovatoare folosite, posibilitatea unei învățări dinamice și ghidate de facilitare vizuală, dar și modalități de adaptare pentru viitor. Învățarea poate fi plină de surprize, iar noi suntem curioși să aflăm ce a rămas cu tine din interviul de mai jos!

1. Care sunt lucrurile care te motivează cel mai mult în lucrul cu oamenii?

Îmi place când pot contribui la dezvoltarea celor din jur. Faptul că, prin munca mea, îi pot sprijini pe ceilalți să facă ceva mai bine, mai ușor, să aibă o viață mai bună și o performanță îmbunătațită, îmi dă o mare satisfacție și o stare de bine, de împlinire. Când cineva îmi scrie după ceva vreme de la un training avut împreună și îmi spune cum l-a ajutat întâlnirea noastră și că de atunci a schimbat ceva în bine, îmi dă energie să continui cu și mai multă pasiune ceea ce fac.

2. Care sunt câteva dintre tehnicile prin care aduci dinamism în trainingurile tale?

Folosesc mai multe strategii care să facă experiența de training dinamică, interactivă și participativă. Dintre acestea, aș menționa mai ales abordarea conversațională și facilitarea vizuală. Cred în puterea dialogului și a conversațiilor, nu în predare. Și atunci încerc să discut și să construiesc cât mai mult împreună cu participanții din training, pe situațiile și provocarile lor. În egală măsură, conversația ia formă în timp real pe flipchart, folosind culoare și simboluri grafice și, astfel, componenta vizuală face întâlnirea mai atractivă, mai participativă și, mai ales, mai ușor de urmărit și asimilat.

3. Ce importanță crezi că are auto-disciplina și schematizarea în evoluția personală și profesională – atât a individului, cât și a echipei?

Un proces de lungă durată necesită angajament. Știm foarte bine că motivația variază de la o zi la alta și de aceea disciplina personală (sau a unei echipe, organizații sau sistem) contribuie într-o mare măsură la o performanță mai bună. În nutriție sau sport, de exemplu, persoanele care au un plan pe termen lung, obiective clare și mai ales sunt însoțite în acest proces de un medic sau antrenor personal, vor avea în general rezultate mult mai bune și o performanță ridicată. Faptul că ești însoțit într-un proces de dezvoltare contribuie într-o mare măsură la rezultate mai bune, pentru că asta îți crește nivelul de disciplină și angajament.

4. Cum ai explica pe înțelesul tuturor conceptul de facilitare vizuală și impactul lui?

Facilitarea vizuală aduce în conversații sau întâlniri un nou canal de comunicare. Atunci când parțile implicate pot să și vadă ceea ce se discută, întâlnirile devin mai dinamice, mai atractive și asta crește atât dorința de implicare și contribuție, cât și gradul de asimilare. Practic, atunci când interacționăm, prin facilitare vizuală folosim un limbaj suplimentar, care să completeze mesajele exprimate. Pentru asta ne folosim de text, culoare, elemente grafice și combinarea acestora. Pe langă reprezentarea vizuală, un rol important îl are și capacitatea de sinteză și structurare. Prin facilitare vizuală extragem practic esența unor conversații și o ilustrăm în așa manieră încât să ne adresăm acelei părți din creier care iubește imaginile și înțelege mai bine atunci când vede, nu doar când aude.

5. Care sunt elementele cheie prin care îți evaluezi sesiunile de lucru?

Pentru mine, așa cum spuneam mai sus, important este gradul de implicare. Îmi doresc ca participanții să contribuie și să fie parte din conversații. Să construiesc împreună cu ei. Și acesta este unul dintre lucrurile importante în evaluarea de la final. De asemenea, importantă este relevanța și utilitatea soluțiilor și a ideilor discutate. Mă interesează să găsim în spațiul de lucru lecții practice, pragmatice și valoroase, care pot fi aplicate imediat. Și un alt element important este structurarea informațiilor. Cred că prin structură, căpătăm o mai bună înțelegere și claritate și, de aceea, pun mare accent pe firul roșu din orice training sau întâlnire de lucru.

6. Care a fost cel mai surprinzător, motivant sau out-of-the box feedback pe care l-ai primit de la clienții tăi?

Pentru mine, cel mai fain feedback este la finalul întâlnirii când văd că participanții fotografiază flipcharturile pe care le ilustrez. Ca atunci când mergi în vacanță și îți place un loc atât de mult încât scoți instant camera să fotografiezi și să imortalizezi acel moment. Dacă ceea ce discutăm și ceea ce ajunge să fie desenat pe flipchart este cu adevărat folositor, atunci îmi place să văd cum participanții fac poze și chiar pastrează flipcharturile scrise/desenate de mine. Ba chiar acestea ajung uneori să fie lipite pe pereți în birourile în care lucrează. M-am bucurat enorm de mult când am vazut chiar de mai multe ori fotografii cu acestea lipite în spațiile de lucru ale organizațiilor cu care colaborez.

7. Poți să ne povestești puțin despre una dintre cele mai provocatoare sesiuni de training și care au fost rezultatele și lecțiile învățate?

Am avut la începutul anului trecut un training către care am călătorit fără încărcătorul de laptop. Nu eram conștient de asta în seara de dinainte, la hotel, când am folosit laptopul până s-a descărcat bateria. Drept urmare, toate slide-urile pe care le aveam pentru acea sesiune au devenit inaccesibile. Pentru a compensa, m-am concentrat și mai mult pe partea de facilitare vizuală și, astfel, am scris și desenat pe flipchart o mare parte dintre ideile care erau în prezentare. A fost pentru mine un moment în care am conștientizat că, atunci cand conversațiile se mută din fața unei prezentari în Powerpoint în fața unui flipchart alb, apar noi posibilități și modul în care oamenii lucrează împreună se schimbă complet. A fost un moment care mi-a dat curaj mai departe să renunț tot mai mult la prezentări și să folosesc în schimb facilitarea vizuală în cât mai multe întâlniri.

8. Cum te pregătești pentru evoluția activităților de training în contextul pieței actuale și a transformărilor care vor aparea în următorii ani?

Cred că trainingul se transformă tot mai mult în facilitare și se face o tranziție de la predare la colaborare. Și atunci pentru mine este important să îmi exersez și să dezvolt abilități de coaching, de moderare a grupurilor, de ascultare și de facilitare. Investesc constant timp și energie în propria mea învățare.

Văd, de asemenea, că învățarea se mută tot mai mult în digital, așa că am început să folosesc instrumente digitale pentru învățare și colaborare. Inclusiv facilitarea vizuală o exersez și in format digital, prin notițe și sinteze pe care le public în mod constant pe site.

 

Pe Iulian îl găsiți pe LinkedIn, dar și pe site-ul lui. Te încurajăm să îl urmărești și să descoperi resursele pe care le pune la dispoziția ta. 

keyboard_arrow_up